Ahad, 20 April 2008

SEMEMANGNYA KEWAJIPAN UMNO

Heboh diperkatakan baru-baru ini tentang mewujudkan surahanjaya kehakiman untuk memulihkan sistem kehakiman dan pembayaran ex-gratia kepada hakim-hakim yang terlibat dalam krisis kehakiman pada tahun 1988. Iaitu satu titik hitam yang telah tercatat dalam sejarah negara yang dilakukan oleh orang-orang yang tidak bertanggungjawab. Sejak itu sistem kehakiman kita melalui zaman kegelapan. 20 tahun berlalu yang memberi gambaran yang cukup negatig kepada negara. Peristiwa ini telah mencalarkan imej sistem kehakiman Malaysia di mata dunia.

Umum mengetahui, segala yang terjadi adalah dilakukan oleh pimpinan-pimpinan UMNO ketika itu. Mereka melangsaikan misi dendam ekoran peristiwa pengharaman UMNO akibat daripada perebutan jawatan sesama mereka. Hakim-hakim yang telah melaksanakan tanggungjawab mereka dengan sebaik-baiknya ini akhirnya dipecat dari jawatan mereka. Tiada siapa yang boleh menutup kronologi tragedi hitam yang membawa kepada pemecatan hakim tersebut. Semuanya telah berlaku, tidak boleh diundur lagi, cuma boleh disembuhkan semula mana-mana yang parah. Tetapi tetap akan meninggalkan parut dan kesan.

Oleh itu, sememangnya menjadi kewajipan dan tanggungjawab UMNO untuk memulihkan semula sistem kehakiman Malaysia kerana merekalah yang bertanggungjawab mencalarkan imej kehakiman tersebut. Mereka yang merosakkan dan mereka yang sepatutnya memulihkannya.

Dari satu sudut, kita memang mengalu-alukan apa yang dilakukan oleh mereka pada hari ini. Tetapi sepatutnya langkah ini diambil 20 tahun yang lalu. Apa yang dilakukan oleh pimpinan-pimpinan UMNO sepanjang 20 tahun. Mereka terlambat membuat keputusan. Kita tidak perlukan pimpinan negara yang lambat bertindak ini.

Ingatan juga kepada mereka bahawa masih banyak lagi perkara yang perlu mereka perbetulkan akibat perbuatan mereka. Jangan terlalu mengambil masa yang lama untuk memperbertulkan sesuatu yang salah dan tempang. Rakyat sudah bijak, pandai menilai dan berani membuat perubahan. Ingatlah pemimpin-pemimpin sekelian, tindak tanduk anda diperhatikan dan dinilai dari semasa ke semasa. Pilihanraya adalah tempat untuk anda mengetahui tahap perkhidmatam anda. Adakah ia memuaskan atau sebaliknya. Hanya perkhidmatan yang cemerlang akan dikekalkan, yang tempang akan disingkirkan.

Tiada ulasan: