Ahad, 21 April 2013

Bukan dia lagi

Aku sangkakan aku dah temui apa yang aku cari selama ini. Aku membuka bicara menanyakan latarbelakang dan peribadinya. Dia menjawab semua pertanyaanku. 5 hari aku cuba memastikan sama ada aku dah berkenan seseorang. Akhirnya aku merasakan aku hampir pasti. Lalu aku hubunginya dan menanyakan soalan peribadi yang lebih detail. Aku bertanyakan kepadanya adakah dia telah berkahwin atau bertunang. Dia menjawab Insyaallah akan datang. Aku lanjutkan pertanyaan tadi sebab jawapan yang diberikan belum memuaskan hati aku lagi dan menimbulkan persoalan di fikiran aku kembali. Aku menanyakan lagi, adakah dia sudah dilamar. Dan dia menjawab, sudah. Aku terdiam sebentar. Dalam hati aku berkata kesal, mengapa bukan aku dahulu melamarnya. Kemudia menjawab dengan menyembunyikan semua perasaan aku, ooo... ok... Lalu dia bertanya kembali, kenapa? Aku jawab, tak dak apa-apa la, saja tanya. Aku beritahunya kembali, aku ssebenarnya ada banyak soalan lagi yang hendak ditanya. Dia memberi peluang untuk bertanya. Tapi rasanya dah tak sesuai untuk aku bertanya lagi. Lalu aku menjawab aku akan bertanya lagi pada masa yang lain. Tapi sebenarnya niat aku untuk menamatkan perbualan sahaja. Sebelum aku tamatkan perbualan, sekali lagi aku bertanya, adakah dia sudah dilamar, dan dia menjawab sudah. Dan aku rasakan dah jelas dengan pendiriannya.

Akhirnya, aku rasa sampai disini sahaja perhubungan aku dan dia. Tak perlu aku mengganggu milik orang lain. Tak apalah masa aku belum tiba lagi, penantian aku belum berakhir lagi. Selagi terdaya aku akan simpan niat ini. Allah tahu bila masa yang sesuai untuk aku. Bersabar dan redhalah.

Kadang aku terkilan jugak dengan ujian kekurangan dan kelemahan serta kesusahan hidup, penderitaan jiwa yang Allah berikan kepada aku. Tapi aku tetap usaha untuk bersabar menghadapi segalanya.

Walaupun bukan dia lagi, tapi aku rasakan tak kan lah tak dak langsung. Insyaallah ada...

Tiada ulasan: