Ahad, 22 April 2012

Piala FA: Kelantan vs Kedah

Semalam telah berlangsungnya perlawanan separuh akhir pertama Piala FA yang menyaksikan Kelantan dan Kedah seri 1-1. Tahniah kepada kedua-dua pasukan yang menunjukkan aksi yang menarik terutama jentera serangan pasukan Kelantan dan barisan pertahanan pasukan Kedah. Tetapi yang paling diingati ialah gol 'on the run' pemain import Kedah, Vedran Gerc.

Walaubagaimanapun Kedah perlu meningkatkan prestasi semaksima mungkin untuk perlawanan kedua nanti di Stadium Darul Aman. Nampak ketara beberapa orang pemain Kedah beraksi di bawah prestasi sebenar. Mungkin dengan kehadiran semula pemain import, Safi al-Fatah, Kedah mampu mengawal semula kawasan tengah dan sekaligus dapat mengawal perlawanan nanti.

Jaringan semalam meyakinkan penyokong Kedah yang Vedran Gerc boleh menghasilkan jaringan dalam pelbagai keadaan jika hantaran-hantaran menarik dapat dihantar kepada beliau. Oleh sebab itulah penyokong Kedah mengharapkan kehadiran semula Safi al-Fatah mampu menjana kekuatan di bahagian tengah untuk melancarkan serangan. Jika penguasaan tengah milik Kedah, peratus untuk menang adalah tinggi.

Pada perlawanan semalam, keadaan kelam kabut sering berlaku di barisan pertahanan. Ini mungkin disebabkan pertindihan kawasan penguasaan dan tanggungjawab. Barisan kejurulatihan perlu mempaiki keadaan ini dan memperkukuhkan bahagian ini untuk memastikan Kedah boleh melangkah ke perlawanan akhir.

Tiada ulasan: