Isnin, 9 April 2012

Ujian dan Pengalaman

Baru-baru ini, entah macam mana aku boleh terpijak paku. Kaki aku berdarah. Rakan-rakan sekerja yang melihat terus menolong bagi rawatan awal. Pada masa tu, aku dah berserah. Aku terus redha. Aku hanya fikir 'nak buat macam mana, dah terkena, berserah saja la, ujian untuk aku'. Aku dah terbayang mesti aku kena cucuk kali ini. Aku memang dah lama mengelak dari kena cucuk ni, sejak dari sekolah lagi. Aku memang seriau kena cucuk ni. Sebab tu, aku mesti mengelak punya kalau ada program derma darah kat universiti dulu. Tapi kali aku tak boleh mengelak dah.

Sebelum dibawa ke hospital, aku berulang-ulang kali tanya kepada rakan-rakan yang lain 'kalau tak cucuk boleh tak?' Mereka jawab nanti ia akan bengkak lagi teruk. Aku lagi takut kalau bengkak dan bernanah. Akhirnya aku pergi jugak ke hospital dan menyerah diri untuk dicucuk. Sebelum dicucuk tu aku mempositifkan diri dan bersedia dengan apa yang aku akan aku hadapi. Kaedah ini berjaya mententeramkan diri aku untuk menghadapi situasi macam ini. Rupa-rupanya macam ini cara untuk kita menghadapi keadaan yang kita tak suka tapi perlu menghadapinya jugak. Yang pertama, kena redha dengan apa yang akan berlaku. Yang kedua, kena yakin bahawa kita mampu menghadapinya. Yang ketiga, tenteramkan diri, jangan masukkan perasaan takut dalam diri.

Setelah dimasukkan ke dalam bilik untuk dicucuk, aku macam orang yang memang pasrah, ikut saja apa yang orang suruh buat nak buat. Mula mereka cuci luka. Kemudian mereka cucuk dibahu. Aku ingat satu tempat saja kena cucuk. Rupa-rupanya kena cucuk satu tempat lagi ditempat luka tadi. Cucuk yang pertama memang aku bersedia, tapi cucuk yang kedua ni aku tak jangka langsung, jadi terasa la sakit tu.

Semasa ambik ubat tu, aku dimaklumkan bahawa doktor ada bagi ubat gastrik kat aku. Terkejut aku, bila masa yang aku terkena gastrik. Tak tahu la, mungkin ubat diberi disebabkan ada kaitan dengan luka aku. Aku pun tak tahu, dah aku pun terlupa nak tanya. Tak apalah, makan sajalah.

Balik saja ke office, aku tanya rakan-rakan lain yang pernah terkena paku ni. Bagaimana pengalaman mereka mengahadapinya. Aku tanya sebenarnya untuk jangkakan berapa hari aku boleh sembuh dah kembali seperti sebelum ini.

Allah S.W.T. uji aku dan memberi pengalaman seperti ini kepada aku. Moga-moga ada kafarah dosa dengan sebab ini.

Tiada ulasan: