Rabu, 16 Mei 2012

Demonstrasi Kecil di SDA

Demontrasi atau perhimpunan? Secara umumnya lebih kurang, tetapi terperincinya ia punyai maksud yang berbeza. Itulah yang berlaku semalam di perkarangan Stadium Darul Aman, satu perhimpunan penyokong ataupun demontrasi kecil para penyokong Kedah setelah pasukan kesayangan mereka tewas kepada PKNS dalam aksi Liga Super. Kekalahan dan aksi parmainan yang mengewakan yang ditunjukkan oleh pasukan Kedah menjadi pendorong utama penyokong dengan sendirinya dan dengan rasa bertanggungjawab berhimpun di luar stadium, menyatakan rasa tidak puas hati kepada pengurusan pasukan ekoran prestasi tersebut. Tiada paksaan atau hasutan mana-mana pihak ekoran terjadinya perhimpunan tersebut. Semuanya lahir dari rasa kecewa, dan inginkan perubahan segera di buat oleh pihak pengurusan untuk memulihkan prestasi pasukan Kedah.

Untuk makluman, penyokong Kedah telah bersabar dengan aksi tidak menentu pasukan selama lebih kurang  4 tahun. Mereka tetap datang ke stadium untuk menyatakan sokongan. Namun apabila keadaan pasukan semakin teruk, barulah kita lihat tindakan lebih agresif dilakukan oleh penyokong Kedah supaya tindakan lebih konkrit dan proaktif dilakukan oleh pengurusan Hijau Kuning.

Demontrasi yang terjadi semalam menunjukkan rasa sayang dan sikap ambil berat penyokong Kedah terhadap pasukan. Mereka tidak inginkan pasukan Kedah terus merudum dan akhirnya turun ke liga perdana.

Dalam demontrasi semalam jelas ditunjukkan rasa tidak puas hati mereka terhadap kegagalan taktikal jurulatih, dan prestasi beberapa pemain utama. Mereka turut mendesak jurulatih meletak jawatan jika tidak ada idea untuk mencorakkan permainan pasukan. Mereka juga mendesak supaya direhatkan beberapa pemain utama yang seolah-olah tidak bersemangat untuk bermain.

Mungkinkah pada tahun hadapan, pengurusan Kedah boleh berkira-kira untuk membubarkan skuad yang mengewakan ini dan memberi peluang kepada skuad muda Kedah melakar kegemilangan pula. Mungkin penyokong boleh bersabar dan memberi masa kepada skuad muda ini untuk mengembalikan zaman kegemilangan Kedah.

Tiada ulasan: