Selasa, 15 Mei 2012

Keyakinan Diri?

Kemana perginya keyakinan diriku? Mengapa tiada keyakinan diri? Dalam menghadapi hal-hal jodoh, keyakinan diriku amat kurang sekali, tambahan lagi bila mengetahui si dia dan keluarganya 'lebih' daripada apa yang aku ada. Sememangnya aku memang bersyukur kalau dapat si dia yang 'lebih' daripada aku. Itu dah dikira rezeki datang menggolek. Tapi hati dan perasaan aku akan rasa keadaan yang tak selesa, dan akan wujudnya situasi menolak.

Baru-baru ini, ada tiga orang kawan aku ada cadangkan aku gadis-gadis yang pada pendapat mereka sesuai untuk aku. Tapi masalahnya, disini lah keyakinan diri aku mula terganggu. Aku tak tahu adakah ini biasa bagi semua orang. Masalah inilah yang aku gagal atasi dari dulu. Aku bukan tak mahu kahwin. Aku memang dah terasa sangat sunyi dan merasakan keperluan aku untuk berkahwin. Tambahan lagi kawan-kawan aku seorang demi seorang dah berkahwin.

Aku buat solat hajat dan solat isthikarah minta Allah berikan pertolongan dan petunjuk pada aku. Tapi aku tak pernah konsisten. Aku cuba untuk buat secara konsisten, tapi terasa sukar. Memang aku akui setelah habis belajar dulu, aku dah jarang buat solat-solat sunat. Aku dah jarang berdoa perkara yang lazim aku minta dulu. Aku baru sekali solat hajat dan solat isthikarah dalam hal ini, belum memadai lagi sebenarnya. Aku memang nak buat lagi, tapi susah.

Macam mana lah nak atasi masalah ini. Selagi aku tak dapat selesainya masalah ini, selagi itu aku rasa tak yakin nak bertemu jodoh....

Tiada ulasan: