Rabu, 11 Januari 2012

Ke Langkawi

Hari ini aku pergi ke Langkawi menghadiri satu 'meeting'. Bangun pukul 6.00 pagi, bersiap dan solat subuh. 6.45 pagi bertolak ke jeti Kuala Kedah dari Alor Setar, parking kereta di situ. 7.15 pagi naik feri ke jeti kuah. Mengambil 2 jam masa perjalanan, sampai di Langkawi pukul 9.15 pagi. Ada 'signboard' "Langkawi Permata Kedah". Kemudian terus bergegas ke hotel, tempat meeting diadakan. Sempat sampai tepat pada waktunya.

Pukul 1.00 ptg bertolak ke jeti dari hotel. Sebelum tu singgah di pekan Kuah, beli-beli apa yang patut, coklat la untuk adik-adik aku dan kawan-kawan kerja. Jadilah pakat-pakat rasa sorang sikit. Aku ingat ka dekat dari pekan Kuah ke jeti, maklum la dah 10 tahun tak mai Langkawi. Aku pun tak ingat dah keadaan kat situ. Lagi pun aku tengok pelancong asing tu relax ja jalan kaki, aku pun 'follow' la jalan kaki, rupanya jauh jugak. Aku teruskan jugak jalan kaki sampai kat jeti Kuah. Tapi tak sempat nak naik feri kul 2.30 ptg. Makanya terpaksa la tunggu feri kul 4.00 ptg. Aku terus pergi solat dulu la, kemudian jalan-jalan sekitar jeti point tu. Nak pi jalan-jalan jauh pun tak seronok sangat, sorang2 katakan. Sambil-sambil tu terpikir jugak kalaulah dah berdua kan seronok jalan2 macam ni. Haha.. sempat lagi fikiran melayang ke arah tu.

Pukul 4.00 ptg bertolak ke Kuala Kedah, dan sampai pukul 5.30 ptg. Alhamdulillah.

Dua hari lepas aku demam lagi. Ni dah masuk minggu ke-6 aku macam ni. Sebab apa aku tak sembuh sepenuhnya dari demam ini. Mungkin sebab aku anggap demam ni penyakit sementara, yang boleh sembuh dengan secepat mungkin. Lalu aku tak ambil pengajaran dari demam ini. Padahal demam ini satu pengajaran bagiku supaya insaf dengan dosa-dosa yang telah aku lakukan. Allahuakbar. Demam ini mahu mengajar aku supaya ada sifat ikhlas dan redha menghadapi ujian. Demam ini mahu mengajar aku nilai kesabaran yang perlu ada dalam diri.

Tiada ulasan: