Selasa, 17 Januari 2012

Sakit, Sihat dan Keinginan

Bila kita selalu sakit dan sakit, baru kita terpikir nikmatnya sihat. Kita tak sabar-sabar nak sihat untuk nak buat segalanya yg kita mahu. Tapi kita lupa masa sakit adalah masa untuk kita muhasabah balik diri. Lagi lama sakit, makin banyak yang kita dapat muhasabahkan diri. Masa itulah kita sedarkan diri kita, dan kita berniat untuk memperbetulkan apa yang tidak betul. Bila dapat kembali sihat kita merasakan bahawa kita tak mampu untuk memenuhi niat semasa sakit tadi. Kita hanya sedar di dalam diri tetapi tidak mampu mengawal perbuatan kita... Ya Allah berikan diri ini keampunan dan kekuatan.

Aku kadang-kadang nak buat macam-macam dalam kerjayaku... Aku mahu mendalami asas QS, asas elektrikal, asas bekalan air dan kini aku tahu asas rekabentuk bumbung. Yang mana 1 yang aku perlu utamakan. Inilah yang kadang-kadang membuatkan aku tak puas hati dalam kerjaya, sebab aku belum memahami semua perkara di atas tu. Moga-moga ada peluang untuk semua itu.

Tiada ulasan: