Selasa, 31 Januari 2012

Hari Lahir

Alhamdulillah, usiaku dipanjangkan lagi. Walaupun aku pun tak pasti sebaik manakah aku telah sempurnakan usia dengan perkara yang sepatutnya. Adakah pembahagiannya adalah seimbang ataupun kucar-kacir. Malah hatiku lebih berat mengatakan sebenarnya agak kucar-kacir perjalanan hidupku. Ya sesungguhnya aku belum mampu mengatur hidupku dengan sempurna.

Apa jadi impianku, apa jadi dengan cita-cita ku. Cita-cita yang berubah-ubah dari semasa ke semasa. Walaupun aku berjaya mencapai cita-citaku yang terakhir, tetapi bagaimana perjalanan menuju ke cita-cita itu. Secara jujurnya, memang kucar-kacir.

Apa jadi dengan target kahwinku. Ini yang susah nak dikatakan. Setakat hari ini aku belum berjaya sempurnakan. Aku belum berjayakan yakinkan diriku... aku belum berjaya aturkan langkah yang bersungguh-sungguh... aku belum berjaya sediakan diriku... Walaupun dah beberapa kali aku letakkan 'target'nya. Nampaknya ini akan jadi perkara utama yang perlu diberi perhatian untuk tahun ni.

Bagaimana hubungan aku dengan agamaku... Ya Allah terasa macam semakin jauh... Terlalu kerdil dan janggal... Banyak perkara yang belum aku sempurnakan sebagai hamba. Bagaimana ibadatku, bagaimana akhlakku, bagaimana cara hidupku, bagaimana imanku. Semoga aku diberi kekuatan untuk menuju ke arah jalan-jalan keredhaanmu....

Kerjaya? Tahun ini juga akan jadi cabaran untuk aku tingkatkan keupayaan diri dan pengetahuan dalam kerjaya. Banyak perkara yang perlu aku dalami dan fahami.

Tiada ulasan: