Isnin, 20 Februari 2012

Budaya Kerja

Baru aku sedar kenapa bekas bos aku dulu suruh aku fikir dan perah otak sedalam-dalamnya sebelum memulakan sesuatu kerja. Hari ini baru aku rasa kesan yang akan terjadi akibat daripada budaya kerja aku yang aku yakini sebelum ini. Masa belajar memang ada 'try and error', tapi bila kerja dah tak dak benda tu, yang ada 'must right'.

Style aku, fikir macam mana nak mula, pastu terus mula sambil-sambil fikir apa langkah seterusnya. Apa yang terjadi dengan style ini. Jika tak salah fikir; ok. Tapi bila tersalah fikir. Kita terpaksa berfikir lagi untuk nak membetulkan kesalahan tadi dan mencari jalan penyelesaian. Disini banyak masa yang kita telah rugi dan kita perlu memikirkan perkara yang sama berulang kali. Memang memenatkan.

Kalau style bekas bos aku. Dia akan fikir sedalam-dalamnya sebelum memulakan kerja. Lepas dia yakin dengan buah fikirannya, baru dia akan memulakan kerja. Bagi dia biar kita ambil masa yang lama untuk merancang, jangan kita terpaksa buat kerja berulang-ulang kali.

Aku kita ubah budaya kerja aku kepada yang lebih baik. Berfikir dan merancang dengan teliti sebelum memulakan kerja. Jangan fikir sikit lepas tu 'try and error'.

Dulu aku memang menentang pemikiran macam ini, sebab aku tak nampak. Dan aku fikir pemikiran macam ni melambatkan kerja aku, sebab aku tak boleh nak mula kerja selagi tak selesaikan perancangan. Tapi hakikatnya, merancang dahulu sebelum bertindak, jangan terburu-buru.

Tiada ulasan: