Isnin, 27 Februari 2012

Kerja & Rakan Sekerja

Kerja yang aku hadapi terbahagi kepada dua, yang pertama kerja rutin dan yang kedua kerja on the spot. Setiap hari aku akan menghadapi kedua-dua kerja ini. Bila banyak kerja on the spot yang aku kena selesaikan, secara linearnya aku tak dapat nak menyiapkan kerja rutin. Kerja rutin memang tak bertambah, ia banyak itu sahaja dari mula sampai habis. Tapi kena selesaikan peringkat demi peringkat.

Dalam kerja, kalau kita menghadapi keadaan tumpang-menumpang memang seronok. Sebab kita boleh tumpang rakan sekerja kita, dan rakan sekerja juga boleh menumpang kita. Tapi bila tak wujud situasi macam ini, dan kita sahaja yang jadi tempat menumpang dan kita tak boleh tumpang orang, memang perit juga bekerja.

Bila kita bekerja, kita ada jawatan masing-masing. Daripada nama jawatan itu dah jelas tugas-tugas yang kita perlu lakukan. Tapi bayangkan apabila kita tak memahami dan tak berusaha memahami tugas-tugas tersebut dan mengharapkan rakan sekerja kita memberitahu tugas-tugas kita. Padahal rakan sekerja kita tak pernah pun pegang jawatan yang kita pegang. Bayangkan penatnya dia fikir perkara-perkara yang dia tak pernah buat. Dia bukan dapat apa pun. Jadi tolong-tolong la bertanggungjawab dengan kerja sendiri.

Tiada ulasan: