Sabtu, 14 Februari 2009

PERTEMPURAN DI DUA BUKIT

Pada hari 13 Februari 2009, Surahanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) telah memutuskan untuk membenarkan pertempuran politik di antara Barisan Nasional (BN) dan Pakatan Rakyat (PR) di dua Bukit iaitu Bukit Gantang di Perak dan Bukit Selambau di Kedah pada 7 April 2009. Namun begitu persediaan untuk pertempuran tersebut iaitu pernamaan calon akan diadakan pada 29 Mac 2009.

Pertempuran di Bukit Gantang dibenarkan setelah Ahli Parlimen kawasan tersebut meninggal dunia akibat serangan sakit jantung. Manakala pertempuran di Bukit Selambau dibenarkan setelah ADUN kawasan terbabit meletak jawatan kerana kurang daya tahan dalam menghadapi tekanan politik.

Pertempuran di dua bukit ini akan menentukan halatuju dan arah baru politik negara bersandarkan situasi semasa yang sedang berlaku. Adakah Barisan Nasional akan kembali mendapat tempat dalam hati rakyat atau Pakatan Rakyat akan terus diberi keyakinan oleh rakyat untuk memimpin perubahan? Pertempuran di dua bukit ini yang akan menjadi medan penting bagi kedua-dua gabungan politik ini, seterusnya akan menjadi kawasan pertempuran paling sengit. Siapakah yang akan berjaya berkubu bukit-bukit ini? Rakyat yang akan menentukan.

Tiada ulasan: