Jumaat, 27 Februari 2009

Sedekah 2, Cekik Darah 5... Bijak-Bijak...

Baru-baru ini kerajaan telah memansuhkan dua tol iaitu di Paza Tol Salak Jaya Lebuhraya Sg. Besi dan di Plaza Tol PJS Lebuhraya Pantai Baru. Tujuannya permansuhan tersebut adalah untuk meringankan beban rakyat. Maka ramailah yang memuji langkah kerajaan kita ini. Langkah yang bijak, kerajaan yang baik, bagus, tiada kerajaan yang prihatin macam ini. Memujilah orang kita sampai tak cukup saluran tv, tak muat dalam surat khabar.

Dua tiga hari kemudian, lima lebuhraya pulak diumumkan akan dinaikkan kadar tolnya iaitu Lebuhraya Utara-Selatan (Plus), Lebuhraya Sistem Penyuraian Trafik KL Barat (Sprint), Lebuhraya Bertingkat Ampang-Kuala Lumpur (Akleh), Lebuhraya Sungai Besi (Besraya) dan Lebuhraya Baru Pantai (NPE).. Lima lebuhraya tu bukan hanya dua tol, tetapi banyak tol. Boleh bilang la berapa tol yang dinaikkan. Maka riuhla pulak orang kita. Hilang dah yang puji-pujian tadi. Tapi media kita bagus, yang kutuk-kutuk mereka tak siarkan, yang mereka siarkan hanya komen rintihan sahaja daripada rakyat. Sepatutnya siar sajalah yang kutuk-kutuk, yang marah-marah, barulah sedar sikit kerajaan.

Orang ramai marah dan terkilan, dalam menghadapi suasana kemeseletan ekonomi ini, kerajaan sanggup menambahkan lagi kemelesetan ekonomi poket rakyat. Kerajaan perlu fikir semula kerana rakyat sudah berkira-kira untuk mengubah posisi kerajaan yang ada ketika ini iaitu kerajaan Barisan Nasional daripada kerajaan kepada pembangkang. Ketika itu, jangan marahkan rakyat, kerana rakyat ingat sejarah maka rakyat tukar posisi kerajaan.

Tiada ulasan: