Khamis, 5 Februari 2009

PILIHANRAYA NEGERI ADALAH LEBIH BAIK

Dengan perbezaan kerusi yang kecil antara PR dan gabungan BN-Bebas iaitu 3 kerusi akan terus mewujudkan kerajaan yang tidak stabil. Bayangkan kegiatan lompat-melompat terus berlaku selepas ini kerana tidak mungkin PR akan berdiam diri dengan keadaan yang mengaibkan mereka seperti ini, berkemungkinan juga berlaku suasana kecewa dikalangan parti pemerintah selepas ini sehingga mendorong berlakunya lagi proses lompat-melompat ini, berlaku pula pilihanraya kecil akibat kematian wakil rakyat atau sebagainya yang dimenangi oleh parti pembangkang.

Andaian-andaian yang dintatakan di atas ini tidak mudah ditolak, kerana ia sangat mudah berlaku. Oleh itu, dalam mengatasi situasi yang tidak menentu akibat tindakan melompat parti oleh beberapa ADUN di Perak ini, pilihanraya di peringkat negeri wajar diadakan dengan kadar yang segera. Mungkin ada yang akan membangkitkan soal kos pilihanraya dan ditambah dengan keadaan ekonomi yang sedang menuju cepat ke arah kemeseletan. Tetapi persolan ini meleset sama sekali jika hendak dibandingkan dengan kepentingan mempunyai kerajaan yang stabil. Kerajaan yang stabil akan mewujudkan suasana yang tenang dikalangan rakyat dan sekaligus akan menggalakkan perkembangan ekonomi. Kerajaan yang stabil akan membawa ke arah penumpuan yang lebih terhadap pembangunan rakyat berbanding kerajaan yang tidak stabil yang akan melebihkan perhatian terhadap pengekalan kuasa pemerintahan.

Oleh itu, pilihan yang lebih baik ialah pilihanraya negeri diadakan semula. Jika pilihanraya negeri diadakan, ia memberi peluang sekali lagi kepada rakyat negeri Perak untuk membuat pilihan kerajaan dari kalangan parti mana yang kehendaki untuk memerintah. Rakyat wajar diberi peluang untuk membuat pilihan semula yang pastinya akan memuaskan hati semua pihak.

Tiada ulasan: