Ahad, 18 Mac 2012

Bila Cuti Diganggu

Apa perasaan anda apabila cuti anda diganggu. Mesti kita akan rasa terganggu dan tidak tenteram. Bila kita cuti, kita nak kosongkan pemikiran kita daripada hal-hal kerja. Kerana masa cuti kita fikirkan tentang kehidupan kita, tentang keluarga, tentang ibu bapa. Kita juga nak rehat masa cuti, nak lakukan aktiviti sekitar rumah, aktiviti masyarakat, nak tolong ibu bapa, nak bawa ibu bapa atau keluarga bersiar-siar, aktiviti dengan kawan-kawan, dan ada juga yang nak menambahkan ilmu agama dan akademik.

Cuba bayangkan masa cuti kita diganggu dengan hal-hal kerja. Semasa tengah melakukan aktiviti, tiba-tiba orang suruh fikirkan tentang kerja atau suruh buat sesuatu kerja. Mesti kita akan berasa marah. Kadang-kadang kita lebih suka matikan telefon supaya tidak diganggu.

Kepada yang suka menggangu cuti orang lain, fikir-fikirkanlah. Kita hidup ini bukan semata-mata kerja, kita ada keluarga yang perlu diberi tumpuan, ada ibu bapa yang perlukan perhatian, ada masyarakat, ada kawan-kawan. Tak kan nak hidup dengan kerja sahaja hingga abaikan semua itu. Dah tiadakah hari esok untuk kerja.

Bila kita tak boleh nak buat kerja yang diberikan masa cuti tersebut, mula nak marah dan cari pelbagai kesalahan. Adakah prestasi kerja dinilai semata-mata pada hari cuti.

Tiada ulasan: