Isnin, 12 Mac 2012

Kahwin?

Aku hanya mampu tersenyum bila ada yang bertanyakan aku soal kahwin. "Bila nak kahwin?, dah ada calon ka?, nak kenal dengan seseorang tak?". Dan banyak lagi soalan. Jawapan aku hanya 'senyum'. Aku memang tak mampu nak jawab dan aku tak tahu nak jawab apa. Disebalik senyuman itu, bermacam-macam perkara yang bermain difikiran. Dan aku tak tahu nak cerita dan nak kongsi dengan orang lain apa yang ada difikiran. Aku belum jumpa ayat pertama yang membolehkan aku kongsikan apa yang aku fikirkan dengan orang lain.

Sebelum ini, kawan-kawan sekerja selalu bertanya tentang hal ini. Macam tu jugak kawan-kawan study dulu bila jumpa. Mereka pun dah berkahwin dan dah ada anak pun. Kebanyakan aku hadir kenduri mereka. Biasanya aku jawab 'belum jumpa lagi', 'belum sampai jodoh lagi'. kadang-kadang aku ubah topik terus. Rasa malas nak layan soalan macam tu. Dan rasa malam nak fikir juga. Bila dilayan lagi banyak soalan yang timbul. Sebab tu aku selalu ubah topik. Tentang kawan-kawan study ini, aku dah banyak lost contact dengan mereka. Kadang-kadang terjumpa, mereka telefon aku bila teringat, chat dalam fb & ym bila online. Macam tu la kawan-kawan study. Masing-masing dah ada kerjaya sendiri, dah ada keluarga. Jadi tentu sibuk menguruskan hal masing-masing. Dan aku selalu rasa macam rendah diri bila bertemu atau berhubung dengan mereka semua ini. Aku macam tak tahu nak sembang pasal apa. Selalunya aku buka topik bola la, senang cerita. Aku malas nak cakap pasal benda lain. Pasal kerjaya lagi la aku malas sembang. Lagi-lagi time serabut sekarang ini.

Hujung minggu lepas aku balik kampung, rumah ibu dan ayah. Aku memang selalu balik kampung, tiap-tiap minggu aku balik. Bukan jauh mana pun, 1 jam 45 minit saja. Tapi kali ni lain sikit. Sebab adik beradik aku yang lain pun balik, cuti sekolah. Jadi terbuka la topik ini. Aku dah rasa macam didesak dah. Mak & ayah tanya, kakak dan adik-adik pun tanya. Aku memang tak ada jawapan la. Aku senyum la memanjang sebab aku tak tahu nak jawab apa. Tapi bila jadi macam ni yang aku jadi tak sedap hati ni. Umur aku dah dihujung 20-an, bila keluarga pun macam dah mendesak, aku memang kena fikir panjang dan ambil serius. Aku bukan tak mahu kahwin, aku nak kahwin. Tapi masalahnya aku macam tak pandai nak nak cari, dan aku rasa macam susah nak berkenan kat orang. Kadang-kadang aku rasa macam ada halangan, aku tak nampak. Aku tak tahu tahu la apa masalahnya.

Dulu aku pernah berkawan dengan seseorang, tapi terputus dengan kehadiran orang ketiga, walaupun aku cuba dengan sedaya upaya untuk mempertahankannya, aku berdoa minta aku ada jodoh dengan dia. Sehingga aku tak berdaya dan akhirnya aku putus asa, dan aku biarkan semuanya berlalu dengan rasa pedih. Dan aku pun tak mengharap apa lagi daripada dia. Lama aku ambil masa untuk clear semua ini, 4 tahun. Dalam masa itu dan selepas dari itu, aku cuba jugak untuk berkawan dengan orang lain, tapi semuanya belum berjaya. Ada yang aku tolak mereka, dan ada juga mereka tolak aku.

Aku pun tak tahu mengapa semuanya terjadi ke atas aku dan mereka yang terlibat, tapi pasti tersembunyi hikmah dari NYA. Semoga Allah mengampuni kita semua, dan semoga DIA menemukan apa yang kita cari dan mengurniakan kebahagian sebenar.

Tiada ulasan: