Khamis, 5 Jun 2008

TENTANG MINYAK

Semalam yang penuh kejutan telah berlalu...
Heboh semua orang bercakap tentang kenaikan harga minyak, sana minyak, sini minyak. Di kedai runcit pun minyak, di kedai makan pun minyak, di rumah dah pasti minyak. boleh dikatakan semalam perkataan naik dan minyak mencatatkan rating paling tinggi dalam sejarah Malaysia. boleh masuk book of record...

Seperti jangkaan... balik-balik rumah ja, seorang demi seorang bercakap tentang minyak. Semuanya minyak..., masing-masing meluahkan rasa tidak berpuas hati.

Di stesen minyak dah penuh kenderaan mengambil peluang di saat-saat akhir untuk memenuhkan tangki masing-masing. Jalan pun sesak... begitulah aduan housemate saya sebaik saja membuka pintu rumah. Saya iya kan ja, sambil menanti seorang lagi housemate yang berkereta yang pasti sedang terperangkap dalam kesesakan itu.

Bila pulul 8 mlm ja, masing-masing dah terpacak depan tv utk mengetahui perkembangan yang sebenar. Bagi saya, ingin mengetahui inisiatif baru kerajaan meringankan beban rakyat. Memang patut la, diorang yang bebankan, diorang juga lah yang kena ringankan balik.

Ketika itu bermain-main dalam fikiran macam mana nak ulas tentang kenaikan harga minyak ni, berformat artikel ataupun secara catatan peribadi sahaja. Lagipun belum pernah saya buat catatan peribadi dalam blog ni. Sememangnya dah lama ingin mencuba format catatan peribadi dalam blog . Kawan-kawan masing-masing mendesak saya untuk ulas isu ni secara kritikal.

Hari ini, saya tulis sekadar catatan peribadi saja. Tak da mood nak ulas tentang ni, sebenarnya kecewa jugak dengan apa yang berlaku semalam... Rasa tertipu pun ada, mula-mula cakap kemungkinan kenaikan akan berlaku bulan Ogos ni. tiba-tiba terus ja naik, mendadak pulak tu. Tambah-tambah bila tengok muka Menteri yang macam tak bersalah dalam tv semalam.

Sememangnya ada pro dan kontra tentang keputusan kerajaan semalam... saya sikit ulas secara santai...

..kerajaan sebenarnya memindahkan beban yang ditanggung kepada rakyat, sepatutnya mereka kena bekerja untuk menguntungkan rakyat, bukan menyusahkan, sememangnya itu tanggungjawab mereka. Kalau tak mampu, letak jawatan dan serahkan kepada orang yang mampu, jangan pesongkan fikiran rakyat yang mereka sahaja yang boleh jadi kerajaan, orang lain tak boleh. Ataupun jangan 'offer'kan diri terus, untuk jadi kerajaan kalau dah mampu bekerja untuk rakyat.

..Sepatutnya masalah ini tak timbul kalau kita mempunyai kerajaan yang pandai menguruskan negara, ekonomi, bertanggungjawab dan bijak meletakkan haluan. Kemana perginya hasil minyak yang berbilion-bilion. yang kita nampak putrajaya, klia, klcc dan F1 sepang. Yang lain-lain ke mana hilangnya. sepatutnya hasil itu dah boleh menjana ekonomi rakyat. Rakyat dah boleh menikmati kesenangan kalau ada ketelusan, ini yang ada ketirisan.

..Kerajaan sepatutnya tak menghadapi masalah, kalau hasil yang selama ini di urus dengan baik.

..Kenaikan ini akan mengancam pelbagai industri, yang paling utama peloncangan. Rakyat Malaysia akan kurang melancong selepas ini. Kos pelancongan di Malaysia yang mahal akan meyebabkan pelancong luar akan beralih ke tempat lain.

..Industri makanan akan mengalami kenaikan kos walaupun kerajaan memperuntukkan pelbagai subsudi. saya tertarik dengan satu pandangan tentang subsidi makanan yang diambil dari subsidi minyak yang dikecilkan. Subsidi makanan menggalakkan rakyat Malaysia akan banyak makan. Sekarang dah banyak kedai makan 24 jam. ok la tension dengan kenaikan harga minyak, makan banyak. Kalau dah ada subsidi kepada makanan. kita tuntut kerajaan menurunkan harga makanan dalam negara.

..dan industri-industri lain, sedia maklum sendiri la.

..kerajaan kata semalam harga makanan semalam tak akan naik sebab ada subsidi. kita tuntut kerajaan bagi jaminan muktamad. kita tengok naik atau tidak. kalau naik, kerajaan yang ada boleh turun.

..kalau tak silap dengar temuramah dengan menteri semalam ada mengatakan yang kerajaan akan mengekalkan subsidi minyak pada harga 30 sen mengikut pasaran. kalau begitu, maknanya harga minyak akan naik lagi kalau harga pasaran naik. minta kepastian kepada sesiapa yang ada maklumat.

..ada juga yang memberi pandangan yang kadar jenayah mungkin meningkat. tunggu dan lihat saja la betul tak.

..lebih kritikal lagi, ada yang suruh PM dan menteri berkenaan letak jawatan sebab tak mampu urus berkaitan perkara ni.

Yang pastinya kebanyakkan orang marah dan tak berpuas hati. Apa-apa pun, kita tunggu masa perubahan yang akan berlaku. Semoga ada sinar kecerahan disebalik kegelapan...

Tiada ulasan: