Selasa, 3 Jun 2008

KUATKUASAKAN AKHLAK ISLAMIAH


Setiap hari kita melihat, menghadapi dan dihidangkan dengan elemen-elemen yang menyentuh tentang masalah atau penyakit sosial dikalangan masyarakat yang terus menerus membawa kepada kerosakan dan kebinasaan. Penyakit sosial seperti keruntuhan akhlak, dadah, rasuah dan sebagainya ini terus membiak dan semakin membarah. Malah ia sudah semakin sukar dikawal. Sukar untuk menafikan hakikat ini kerana statistik harian sentiasa menunjukkan peningkatan, dan penurunan telah menjadi istilah yang semakin pupus dalam kamus masalah sosial hari ini.

Penyakit sosial ini sentiasa merebak dan mencari mangsa setiap saat dan ketika. Tanpa boleh mendabik dada, sesiapa sahaja boleh terjebak dengan penyakit ini jika diri tidak dibentengi. Ibarat debu-debu kotoran yang berterbangan dan melekat pada sesiapa sahaja, sudah semakin sukar untuk mengelakkan diri. Mungkin hari ini kita berjaya mempertahankan diri tetapi esok lusa siapa yang tahu. Seperti kita melihat seorang wanita yang tidak memutup aurat contohnya rambut, mungkin hari ini kita akan berisgtifar tetapi lama kelamaan kita sudah terbiasa. Begitu juga perkara lain, contohnya rasuah, hari ini kita membenci, esok kita menerima. Oleh itu semua oarang berpotensi terjebak jika tidak bertindak menanganinya sekarang.

Fenomena ini telah semakin sukar dikawal kerana ia sememangnya tidak perlu dikawal tetapi perlu dibasmi dan dihapuskan. Apa tidaknya, semua golongan sudah mempunyai perwakilan dalam parlimen penyakit sosial ini. Golongan atasan dengan kegilaan terhadap rasuah yang sudah menjadi wajib dalam kehidupan. Golongan muda dengan kegiatan sosial seperti dadah dan pergaulan bebas yang terang-terangan telah tersasar dari landasan. Golongan yang dikurniakan kekuatan fizikal dengan kegiatan rompak dan membunuh. Golongan Golongan cerdik dengan aktiviti penipuan dan penindasan. Golongan wanita dengan kecendurangan memperagakan susuk fizikal secara terbuka dan tak bertempat. Golongan lelaki yang semakin menyepi memisahkan diri di dalam tembok-tembok penjara.

Mungkin kita sudah semakin jemu memperkatakan tentang isu ini, pelbagai pihak telah dan akan ada lagi pihak yang akan terus bercakap dan memperkatakan berkaitan perkara ini. Selagi tidak ada tindakan yang konkrit dan istiqamah, selagi itu lah kita akan terus bercakap dan menyindir sendirian. Mungkin juga akhirnya kita akan menjadi sebati dengan isu dan merelakannya berlaku dan terus berlaku tanpa ada apa-apa tindakan. Maka ketika itu, kita sebenarnya menuju kehancuran dan kebinasaan.

Oleh itu, sebagai pihak yang bertanggungjawab, yang mempunyai kuasa perundangan, kerajaan perlu bertindak tegas dan segera dalam mengauatkuasakan Akhlak Islamiah dikalangan rakyat. Perkumpulan-perkumpukan kecil yang ada pada ketika sukar dan terlalu letih dalam menangani isu ini tanpa sokongan asas yang besar daripada pihak kerajaan. Kuasa menguatkuasakan Akhlak Islamiah di dalam negara ini adalah terletak di atas tanggungjawab kerajaaan. Keadaan semasa kini sememangnya mewajarkan kerajaan bertindak segera. Kerosakan dalam masyarakat tidak menguntungkan sesiapa mahupun pihak kerajaan ataupun rakyat. Apa yang kita dapat dengan membiarkan mereka yang terlibat bersosial secara melampau, berjudi dan lain-lain lagi.

Perlaksanaan Akhlak Islamiah adalah penyelesaian yang konkrit dan muktamad yang disediakan oleh Allah S.W.T di dalam Al-Quran untuk umat manusia menggunapakainya bagi mengatasi penyakit-penyakit sosial dalam masyarakat. Tidak perlu hanya berpandukan teori-teori yang semata-mata akal dari barat tanpa pimpinan wahyu. Tidak mahukah kita melihat generasi umat yang dapat memelihara diri dan kehormatannya? Adakah rugi jika kita mempunyai generasi yang sedemikian sehingga kita memandang enteng penyelesaian masalah kuno masyarakat ini? Bertindaklah dengan apa cara sekalipun untuk membasmi masalah ini, bercakap jika anda mampu, menulis jika anda berkebolehan, cegah jika anda berperluang.

Tiada ulasan: