Ahad, 25 Mei 2008

ANTARA FAKTA-FAKTA PENTING KES PULAU BATU PUTEH

  1. Kesultanan Johor diiktiraf oleh ICJ adalah pemilik asal dan mempunyai hak kedaulatan ke atas Pulau Batu Puteh sebelum tahun 1840.
  2. Ketika perjanjian British-Belanda 1824 dan penyerahan Singapura kepada Syarikat Hindia Timur British pada 1824, Pulau Batu Puteh masih dibawah kedaulatan Johor.
  3. ICJ mempertimbangkan kejadian yang berlaku antara tahun 1852-1952, iaitu tempoh 100 tahun Malaysia tidak mengambil tindakan apa-apa untuk menunjukkan bahawa pulau itu dibawah haknya.
  4. ICJ mengambil kira surat pemangku setiausaha Kerajaan Johor pada 1953 yang tidak menuntuk hak milik ke atas Pulau Batu Puteh, sebagai pengakuan ia tidak lagi mempunyai hak kedaulatan ke atas pulau tersebut.
  5. Kegiatan selepas 1953 menguatkan penguasaan Singapura ke atas pulau tersebut, seperti penyiasatan Singapura ke atas kejadian kapal karam dalam pengairan tersebut, permohonan pegawai Malaysia kepada Singapura untuk melakukan kerja ukur di pengairan tersebut dan tindakan Malaysia mendiamkan diri apabila Singapura mengibarkan bendera di pulau tersebut dilihat sebagai tindakan mengiktiraf kedudukan Singapura.
  6. Maka ICJ mengiktiraf kedaulatan Singapura di kawasan tersebut.

Tiada ulasan: