Ahad, 4 Mei 2008

BANTAHAN KUNJUNGAN CHELSEA KE MALAYSIA


Hasrat pasukan bola sepak Chelsea untuk berkunjung ke Malaysia bagi persiapan pra musim EPL menimbulkan pelbagai reaksi daripada rakyat Malaysia. Ada yang membantah, ada yang tiada masalah dan ada juga yang berbelah bahagi. Polemik ini timbul kerana pasukan Chelsea tersebut membariskan dua orang warga Israel untuk kunjungan tersebut. Umum mengetahui Malaysia tidak mempunyai apa-apa hubungan diplomatik dengan Israel dan yang lebih penting sensetiviti umat Islam di atas kekejaman Israel terhadap umat Islam Palestin.

Keputusan kerajaan Malaysia menerima kunjungan tersebut nyata mengejutkan dan mengecewakan umat Islam. Walupun keputusan tersebut dibuat atas pertimbangan dari sudut konsep kesukanan, tetapi tidak wajar berkompromi dalam soal maruah umat Islam. Dalam masa saudara kita di Palestin dibunuh tanpa belas kasihan dengan pelbagai senjata, adakah kita sanggup menghulurkan tangan menyambut kedatangan warga Israel ini dengan kemesraan. Ini adalah soal maruah umat Islam. Sepatutnya kita perlu bertegas dan berpegang teguh dengan prinsip kita dan bijak meletakkan keutamaan yang harus dituruti. Tidak seharusnya semangat kesukanan mengatasi soal maruah umat Islam. Segala ruang untuk Israel perlu ditutup.

Paling tidak pun, jika perlu sangat untuk menerima kunjungan pasukan Chelsea ini, kerajaan harus meletakkan syarat supaya mereka tidak membariskan dua warga Israel tersebut ke Malaysia. Kita mungkin boleh mempertimbangkan untuk mernerima kedatangan pasukan Chelsea tetapi tidak untuk warga Israel. Mereka hanya boleh datang ke Malaysia tanpa warga Israel tersebut. Jika kerajaan tegas dan jelas dalam soal ini, kita percaya pasukan Chelsea akan menghormatinya.

Kita berharap kerajaan Malaysia akan bertegas dalam soal ini dan mengkaji kembali kebenaran tersebut. Warga Israel dan Yahudi perlu diharamkan daripada memijakkan kaki di bumi umat Islam Malaysia. Diharapkan juga kerajaan Malaysia yang dipimpin oleh orang Islam menjadi contoh terbaik dalam mempertahankan maruah umat Islam seluruh dunia.

Tiada ulasan: